Powstaje mediator rozsądzający spory właścicielami społecznościówek a użytkownikami

Jeszcze w tym roku zaczynają funkcjonowanie niezależny organ, wspierany przez Meta Platforms – Appeals Centre – posiada certyfikat od regulatora mediów w Irlandii, aby rozstrzygać odwołania od decyzji o naruszeniu zasad przez firmy mediów społecznościowych w Unii Europejskiej.

Powstały jako certyfikowany pozasądowy organ rozstrzygania sporów na mocy unijnej ustawy o usługach cyfrowych (DSA), Appeals Centre Europe będzie początkowo rozstrzygał sprawy dotyczące Facebooka, TikToka ByteDance i Alphabet YouTube, jednak z czasem obejmie więcej platform mediów społecznościowych.

Przy pomocy zespołu ekspertów, którego skład został zatwierdzony przez irlandzkie regulatory oraz właścicieli Facebooka, Appeals Centre będzie sprawdzał każdą skargę użytkowników na platformy społecznościowe w ciągu maksymalnie 90 dni, decydując, czy decyzje platform o np. usunięciu treści czy zablokowaniu konta są zgodne z ich polityką.

Z siedzibą w Dublinie Appeals Centre, które otrzymało jednorazowy grant od Oversight Board, będzie finansowane z opłat pobieranych od mediów społecznościowych za każdą sprawę. Użytkownicy zgłaszający spór zapłacą symboliczną opłatę, która zostanie zwrócona, jeśli decyzja będzie na ich korzyść.

Jednak zgodnie z zasadami DSA dostawcy platform internetowych mogą odmówić współpracy z takim organem rozstrzygającym spory i nie będzie on miał uprawnień do narzucenia stronom wiążącego rozstrzygnięcia sporu. Były dyrektor Oversight Board, Thomas Hughes, obejmuje nową rolę jako pierwszy dyrektor generalny Appeals Centre.

– Chcemy, aby użytkownicy mieli możliwość zgłaszania sporów organowi niezależnemu od rządów i firm oraz skoncentrowanemu na zapewnieniu, że zasady dotyczące treści platform są stosowane uczciwie i bezstronnie — deklaruje Hughes.

Appeals Centre będzie mieć zarząd złożony z siedmiu dyrektorów i zacznie przyjmować spory od użytkowników przed końcem roku