Na Litwie przedłużono budowę nasypu Rail Baltica, obiektów inżynieryjnych i dróg lokalnych o nowy odcinek o długości 17,1 km. LTG Infra, firma realizująca projekt Rail Baltica na Litwie, podpisała umowę na pierwszą część odcinka Šėta-Ramygala. Główny wykonawca, czeska firma Eurovia CZ a.s., i jej partner Eurovia Lietuva AB wykonają prace o wartości prawie 98 mln euro. Rail Baltica jest budowana na czynnych odcinkach w rejonie Jonava.
– Postęp projektu Rail Baltica ma strategiczne znaczenie dla Litwy i regionu bałtyckiego, a postęp budowy europejskiej linii kolejowej w kierunku Poniewieża to rzeczywiście bardzo mile widziana i wyczekiwana wiadomość. Ma to dla nas szczególne znaczenie, zarówno dla jak najszybszego połączenia krajów bałtyckich ze wspólną europejską siecią kolejową, jak i dla celów mobilności wojskowej — mówi Loreta Maskaliovienė, wiceminister transportu i komunikacji Litwy.
Według Egidijusa Lazauskasa, dyrektora generalnego LTG Group, wieloletnie doświadczenie Eurovii w budowie dróg daje pewność, że wykonawca jest w stanie zrealizować projekt o międzynarodowym znaczeniu.
– Oczekujemy udanej współpracy na tym etapie rozwoju Rail Baltica, zapewniającej płynną realizację projektu i długoterminową wartość dla regionu. Każdy dodatkowy odcinek kontraktu rozszerza infrastrukturę, która jest dla nas niezbędna do osiągnięcia bardziej zintegrowanej, zrównoważonej i konkurencyjnej przyszłości Litwy i regionu bałtyckiego — deklaruje Egidijus Lazauskas, dyrektor generalny LTG Group. Łącznie na początku przyszłego roku na Litwie będzie w budowie 65,2 km Rail Baltica.
Eurovia Lietuva prowadziła już prace nad projektem Rail Baltica w przeszłości, budując 16 dróg dojazdowych i 2 drogi serwisowe wzdłuż przyszłej kolei dużych prędkości, aby zapewnić lokalne połączenia i dostęp do kolei — łącznie 18,3 km nowych dróg.
Największy projekt kolejowy EU
Rail Baltica to jeden z największych projektów infrastruktury dużych prędkości w Europie, którego celem jest utworzenie nowoczesnego i zrównoważonego połączenia kolejowego, które połączy państwa bałtyckie: Estonię, Łotwę i Litwę z europejską siecią kolejową. Jest również częścią transeuropejskiego korytarza transportowego.
Rail Baltica będzie w pełni zelektryfikowaną, dwutorową koleją o standardowym rozstawie szyn 1435 mm, wyposażoną w ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym) i zaprojektowaną tak, aby spełniała europejskie standardy. Przy projektowej prędkości 249 km/h Rail Baltica znacznie skróci czas podróży między państwami bałtyckimi a głównymi miastami europejskimi. Będzie służyć jako nowoczesna infrastruktura dla mobilności pasażerów, towarów i wojska, promując dostępność i ułatwiając biznes, turystykę i wymianę kulturalną. Ponadto projekt wzmocni pozycję regionu bałtyckiego jako ważnego węzła tranzytowego, wspierając silniejsze połączenia handlowe i promując współpracę regionalną.
Więcej o Rail Baltica:
Rail Baltica zaprezentuje się na targach InnoTrans 2024. Koleje niedługo startują
Leave a Reply